متفرقه

اجازه فیسبوک برای مداخله روسیه

گروه های تحت حمایت روسیه از تبلیغات سیاسی برای براندازی روند دموکراتیک در مولداوی استفاده می کنند. نیکولاس فراتا در ماموریتی است تا جدول زمانی فیسبوک خود را از قید و بند سیاسی عجیب و غریب پاک کند.

هر چند روز یک بار، گزارش هایی ارائه می شود که در ظاهر، معصومانه به نظر می رسند و اغلب همان تصویر پروفایل بی ضرر یک کلیسای جامع در چیسینائو، مولداوی را به اشتراک می گذارند.

اما وقتی او به گذشته می رود، این صفحات او را با آنچه که او تبلیغات نرم توصیف می کند و سعی می کند او را به پیوستن به اعتراضات ضد دولتی ترغیب کند، آشنا می کنند.

این تبلیغات پیام های سیاسی ایلان ماسک، سیاست مدار و تاجر تحریم شده را منعکس می کند که ارتباط عمیقی با کرملین دارد و از سوی دولت آمریکا به تلاش برای بی ثبات کردن مولداوی از طرف روسیه متهم شده است.

روز یکشنبه، این تبلیغات به تبلیغ جدیدترین تظاهرات ضد دولتی مولداوی در پایتخت این کشور، چینکه با حضور هزاران نفر برگزار شد، کمک کرد. در حال حاضر فراتا که یک ویرایشگر ویدیو است، تمام وقتش را صرف اطلاعات در صفحات تاریک فیسبوک می کند که این تبلیغات را ارائه می دهند.

او که برای کانال خبری جورنال تی وی کار می کند، می گوید: چیزی که همه این صفحات مشترک دارند این است که آن ها احزاب شرک، برنامه های او و کانال های خبری او را تبلیغ می کنند.

وقتی آن ها را می بیند، بررسی را رها می کند تا به دیگران هشدار دهد. جدیدترین خبر او: صفحه جعلی حساب کاربری! او همچنین آن ها را به فیسبوک گزارش می دهد. اما او می گوید در ۹۰ درصد موارد، این پلتفرم پاسخ می دهد که همه چیز عادی به نظر می رسد.

حمله گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ با سال ها عملیات اطلاعاتی که از شبکه های تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی برای انتشار اطلاعات نادرست استفاده می کردند، ناکام ماند.بر انتخابات تاثیر می گذارد و انسجام اجتماعی را تضعیف می کند. متا که مالک فیسبوک و اینستاگرام است، وعده داد که در پاسخ به جنگ، این کمپین های نفوذ دولتی را سرکوب کند.

این شرکت در ماه ژانویه در گزارشی درباره جزئیات سیاست های جنگی خود به اتحادیه اروپا گفت: ما گام های گسترده ای برای مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست برمی داریم. ما یک مرکز عملیات ویژه با حضور کارشناسانی از سراسر شرکت از جمله متخصصان بومی روسیه و اوکراین ایجاد کردیم که به صورت ۲۴ ساعته این پلتفرم را زیر نظر دارند

به ما اجازه می دهد در زمان واقعی به مسائل پاسخ دهیم. با این حال به نظر می رسد مولداوی علی رغم داشتن مرز مشترک با اوکراین، خارج از این محدوده قرار دارد. فلیکس کارته، مشاور ارشد گروه کمپین های فن آوری و دموکراسی در مولداوی می گوید: کمپین نفوذی که در مولداوی به راه می افتد، در اروپای غربی یا آمریکای شمالی غیرقابل تصور خواهد بود.

ما شاهد آن هستیم که اساسا ماموران کرملین کمپین های آشکاری را در فیسبوک به راه می اندازند و تلاش می کنند با بسیج اعتراضات ساختگی از طریق تبلیغات فیسبوک، یک دولت دموکراتیک را سرنگون کنند. بن واترز، سخنگوی متا می گوید که فیسبوک به تحریم های آمریکا پایبند است. او می افزاید: وقتی ایلان ماسک و حزب کارگر به فهرست تحریم های آمریکا اضافه شدند، ما براساس حساب های شناخته شده آن ها اقدام کردیم.

وقتی حساب های جدید مرتبط را شناسایی کردیم، نسبت به آن ها نیز اقدام کردیم. در ماه های پس از حمله همه جانبه روسیه به اوکراین، مولداوی نگران بود که ممکن است هدف نظامی بعدی کرملین باشد به خصوص که ارتش روسیه به سمت شهر اودسا در نزدیکی اوکراین پیش رفت. در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ سرباز روس در ترانسنیستریا، منطقه جدایی طلب مولداوی مستقر هستند.

هنگامی که روسیه به شرق اوکراین عقب نشینی کرد، ترس از حمله کمی کاهش یافت. اما این نگرانی جای خود را به نگرانی جدی دیگری داده است که روسیه می تواند از داخل مولداوی را در اختیار بگیرد. عملیات نفوذ روسیه اغلب تمرکز کمتری بر تلاش برای تحت فشار قرار دادن احزاب سیاسی خاص دارد و بیشتر بر تضعیف اعتماد به دولت یا ایجاد شکاف بین گروه های مختلف اجتماعی تمرکز دارد. فعالان لیتوانیایی از گروه دلفی ملو دکتوریوس می گویند شاهد تلاش هایی برای برانگیختن خشم در مورد قانون اتحادیه اروپا مبنی بر تصویب فروش پودر حشرات برای مصرف انسان هستند.

آموزش ثبت نام در فیس بوک

  • وارد مرورگر خود شده و در نوار آدرس facebook.com را تایپ و اینتر بزنید.
  • در زیر عبارت Sign Up اطلاعات خواسته شده را درون کادرهای موجود وارد کنید.
  • بعد از تکمیل اطلاعات برروی Sign Up کلیک کنید. پس از این کار ممکن است کد کپچایی نمایش دهد که عین عبارت موجود در تصویر را باید در کادر مربوطه تایپ کرده و اینتر بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا